Denna dagen var intressant!

Idag var första riktiga skoldagen. Bussturen dit var hemsk! Ni vet de där gula skolbussarna som de har här är inte alls lika fina som Västtrafiks fina blåa bussar. Det är typ 50 pers i en buss för 20 pers och alla fönster är öppna för att det är å varmt. Det blåser så mycket så att det slår i ansiktet.

Väl i skolan så har allt gott bra. Jag fattar språket och har snackat med många människor. Fick till och med någon killes nummer. Jag hade någon att äta med som tur var och det var nästan alltid någon som följde mig till lektionerna. Första lektionen var Engelska. Då satt jag brevid en kille som jag hade träffat precis innan. Vi skulle jobba i grupp så då blev jag den enda tjejen bland 4 killar. Alla blir så himla fasinerade av mig. De tycker att det är asballt att jag kommer från Sverige och de älskar min accent. En sjysst kille följde mig till Guidence office och jag fick min kod till bamba.

Andra lektionen hade jag typ en musiklektion. Det första läraren gjorde när jag kom in var att berätta en historia om vad som hade hänt honom i helgen. Han hade råkat kyssa en kille! Haha! Jag kommer alltid att minnas honom som läraren som kysste en annan kille. Den lektionen var rätt chill och vi fick mest lyssna på musik och prata om den typ. Jag sak ta med mig svensk musik dit. Tar ju vad jag har i min Ipod. Funderar på lite Veronica Maggio och sen Takida.

Efter det hade jag tyska och min lärare gillade min tyska dialekt jättebra. Mitt i den lektionen var det lunch och ni kan säkert gissa vad det var jag åt. Pizza så klart och översaltade pommes. Jag var typ den enda som köpte vatten!

Matten gick ganska bra coh min lärare skulle ge mig extra credits för att jag var där men han bryr sig inte om jag inte klarar testen nu i början. Här får ma päng efter sina prestationer. På tyskan idag vann jag tex en tävling och då fick jag en läxlapp. Om jag någon gång inte orkar göra läxan så kan jag ge den lappen till henne och så räknas det inte att jag inte har gjort den typ. För varje rätt svar du har så får du typ extra poäng.

Bussturen hem tar evigheter och bussen är knökfull. När jag kom hem fick jag pappa Jessica en stund och så ringde jag pappa. Den här gången grät jag. Haha!

Hela dagen har jag fått massa frågor om Sverige, om jag är ny, vad jag gör här, om jag pratar svenska och massa mer. Vart jag än gick fick jag typ höra "There is that Swedish girl!", " Have you met the Swedish girl?" och massa sånt. Jag är typ känd! xD

Annars så gillar jag faktiskt inte skolan alls. Jag tror att tonåringar i USA inte växer upp lika snabbt som i Sverige. Det kändes liksom som att jag var deras mamma eller något. När jag var i nedre tonåren kämpade jag jättemycket för att våga klä mig i en egen stil och nu är det jättejobbigt att inte kunna klä sig som jag vill. I Sverige uttrycker vi oss med våra kläder och man kan se på kläderna vilken sorts personlighet en människa har. Här går alla omkring i samma piké och jeans. Det känns liksom inte som  att jag kan uttrycka mig och visa folk vem jag är om jag inte får klä mig som jag vill. Det låter kanske dummt men jag känner verkligen obekväm i den situationen.

Nu sitter jag och lyssnar på svensk radio! Rix Fm närmare bestämmt! Nu ska jag sova också för jag är så trött och jag måste upp tidigt imorgon. God natt!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej Johanna! Jag har inte borjat min skola an sa skont att lasa lite om din. Jag forstar lite vad du menar med kladerna, aven om jag inte borjat an! Kanns som man inte riktigt vagar sticka ut. Jag var pa min skola idag och jag fick en san hemsk magkansla. Den var sa stor! Ska dit igen i slutet av augusti och valja mina amnen. Var skolan slappare an i sverige? jag har inte gratit en anda gang, jag undrar nar det kommer. tror inte jag later mig gora det om du forstar vad jag menar. Skont att lasa dina tankar! Hor av dig nar du vill till mig om du vill prata! Puss o kram, matilda

2009-08-12 @ 04:51:55
URL: http://metrobloggen.se/matildainchicago

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0